Pierwszy rejs PLL LOT z Warszawy do Tokio trasą polarną
Zmiana certyfikatów dla PLL LOT
Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) podjął decyzję o zmianie Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego AOC, co pozwoliło Polskim Liniom Lotniczym LOT rozszerzyć obszar prowadzenia operacji lotniczych o północną strefę polarną. Poszukiwanie alternatywnych rozwiązań wynikało z przedłużającego się konfliktu w Ukrainie i zamknięcia operacji lotniczych nad Syberią, co znacznie wydłużyło trasy rodzimego przewoźnika.
Dodatkowo modyfikacji uległ certyfikat ETOPS (ang. Extended range Twin Operations) pozwalający samolotom dwusilnikowym podróżować na trasach długodystansowych, które dotychczas były dla nich niedostępne. ETOPS dla samolotów typu Boeing B787-8 oraz B-787-9 zwiększono z 180 do 207 minut.
Dreamliner LOT w pierwszej trasie polarnej z Warszawy do Japonii
Pierwszy rejs z Tokio do Warszawy nad biegunem północnym odbył się 17 czerwca 2023 roku. Dzięki zmianom certyfikatów Dreamlinery LOT mogą nie tylko realizować połączenia nad strefą polarną, ale także wybrać bardziej ekonomiczną trasę z dogodnymi lotniskami awaryjnymi. Skróceniu ulegnie także sama podróż z Tokio do Warszawy. Do celu dotrzemy 1,5h wcześniej, co przełoży się na mniejsze zużycie paliwa. Rozszerzenie certyfikatu otwiera również możliwość uruchomienia nowych bezpośrednich tras m.in. do Honolulu na Hawajach.
PLL LOT już w latach 80. realizował połączenia na trasach polarnych. Samoloty typu IL-62M wykonywały tzw. rejsy rybackie, transportując pracowników państwowej spółki Dalmor do Anchorage na Alasce.
Nowe procedury
Wdrożenie nowej trasy przelotu do rozkładu LOT poprzedzone było kilkumiesięcznymi przygotowaniami. Przewoźnik był zobowiązany do wdrożenia przepisów Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) w zakresie Instrukcji Operacyjnych, procedur, dokumentacji. Odpowiednie przeszkolenie musiał przejść personel pokładowy, dyspozytorzy i piloci. Niedogodnością nowej trasy polarnej jest też fakt, że realizacja lotu zależna jest od poziomów skali prognozy kosmicznej, które mają wpływ na systemy nawigacji satelitarnej czy łączność radiową.
W co zostaną wyposażone samoloty na trasach polarnych?
Dreamlinery 787, które będę realizowały połączenia pomiędzy Warszawą i Tokio zabiorą na pokład dodatkowe wyposażenie. W samolotach znajdzie się polarny zestaw przetrwania, w którym znajdzie się m.in. kombinezony polarne dla załóg, folie NRC dla pasażerów czy piła do lodu.
.
Najnowsze promocje lotnicze
Tokio
Japoniawylot z: Warszawa
okres wylotu: 11-02-2025 - 26-02-2025
okres sprzedaży: BEZ OGRANICZEŃ