Jak linie lotnicze dbają o bezpieczeństwo sanitarne pasażerów
Trwająca od kilku miesięcy pandemia koronawirusa wymusiła zmianę sposobu funkcjonowania branży lotniczej. Początkowe zamrożenie lotów i późniejsze obawy społeczne przed podróżowaniem wymusiły na liniach lotniczych przygotowanie odpowiednich procedur sanitarnych, które zostały wdrożone wraz z ponownym uruchomieniem rejsów. Każdy z przewoźników w trosce o bezpieczeństwo załogi oraz pasażerów opracował własne standardy higieny podczas podróży, jak również procedury zachowania w sytuacjach niespodziewanych. Również lotniska zostały odpowiednio przystosowane, aby pasażerowie mogli komfortowo i bez obaw dokonać odprawy, oraz opuścić teren terminala po przylocie.
Procedury bezpieczeństwa na lotnisku
Przygotowując się do podróży lotniczej trzeba mieć więc na uwadze fakt, że już od momentu wejścia na lotnisko zostaniemy poddani obowiązującym procedurom, takimi jak przeprowadzenie kontroli dostępu na podstawie biletu lotniczego lub karty boardingowej po wejściu do terminala, czy też kontrola temperatury ciała. Należy pamiętać o bezwzględnym obowiązku noszenia masek ochronnych (lub innych akcesoriów zasłaniających usta i nos) na terenie terminala, oraz dezynfekcji rąk po zakończeniu każdego z procesów odprawy. Dodatkowo do odprawy pasażerów jest przydzielane co drugie stanowisko. Stanowiska check-in są zabezpieczone przy pomocy specjalnych osłon ograniczających kontakt personelu z pasażerami. Wprowadzone zostały również systemy kolejkowania lub olinowania w celu zapewnienia separacji podróżnych.
#BezpiecznyLOT
Polskie Linie Lotnicze LOT opracowały procedurę bezpieczeństwa #BezpiecznyLOT, w której zostały zawarte wytyczne dla pasażerów rekomendujące:
- dokonanie odprawy online i przybycie na lotnisko z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym ze względu na wydłużony czas odprawy,
- noszenie maseczki podczas całej podróży,
- zachowanie dystansu w terminalu podczas oczekiwania na kontrolę bezpieczeństwa lub paszportową, w rękawie, przy odbiorze bagażu, a także na zewnątrz.
Każdy pasażer może zabrać ze sobą na pokład samolotu linii LOT jedną sztukę bagażu podręcznego o wymiarach 55 cm/40 cm/23 cm i zwiększonej wadze do 10 kg, włączając w to np. zakupy, damską torebkę, plecak, czy torbę na laptopa.
#WeCare
Dzięki zastosowaniu procedur pod hasłem #WeCare na pokładach samolotów Lufthansa pasażerowie są chronieni podczas całej podróży poprzez:
- obowiązek osłony ust i nosa w czasie wejścia na pokład, przelotu oraz podczas opuszczania samolotu,
- zastosowanie dodatkowych środków dezynfekcji, poprzez zapewnienie pasażerom ściereczek dezynfekujących do oczyszczania powierzchni wokół swojego miejsca,
- uproszczony serwis pokładowy w celu zminimalizowania kontaktu personelu z podróżnymi.
Samoloty linii Lufthansa posiadają filtry, dzięki którym całkowita wymiana powietrza następuje w ciągu kilku minut, a kabiny są dokładnie dezynfekowane przed i po każdym przelocie, przy użyciu certyfikowanych środków czyszczących.
Procedury Emirates Airlines
Przewoźnik zapewnia pasażerom bezpłatne zestawy higieniczne zawierające maseczki (których noszenie jest obowiązkowe podczas lotu), rękawiczki, chusteczki antybakteryjne i środki dezynfekujące (otrzyma je każdy pasażer w trakcie lotu do Dubaju, a także podczas odprawy na międzynarodowym lotnisku w Dubaju). Na pokładzie nie będzie czasopism i innych materiałów do czytania, a bagaż podręczny należy nadać razem z rejestrowanym. Pasażerowie mogą zabrać ze sobą na pokład tylko niezbędne przedmioty, takie jak laptop, torebka, teczka, lub akcesoria dziecięce. Członkowie personelu pokładowego i naziemnego Emirates, którzy mają bezpośredni kontakt z podróżnymi, noszą osobiste wyposażenie ochronne (PPE), w tym jednorazowy fartuch i przyłbice.
Podczas lotów trwających ponad 1,5 godziny do personelu pokładowego Emirates dołączył asystent obsługi kabiny (CSA). Jest on odpowiedzialny m.in. za czyszczenie toalet co 45 minut. Każda toaleta została wyposażona w mydło dezynfekujące i instrukcję mycia rąk.
Warto również wiedzieć, że kabiny wszystkich samolotów Emirates są wyposażone w zaawansowane filtry powietrza HEPA, które usuwają 99,97% wirusów i eliminują kurz, alergeny i zarazki, zapewniając zdrowsze i bezpieczniejsze powietrze na pokładzie.
Bezpieczeństwo obsługi i pasażerów jest priorytetem dla linii lotniczych, które systematycznie ulepszają swoje procedury, aby zapewnić spokojną podróż w dobie pandemii.